Zoveel winst: tijd voor een feestje!

In 2020 bestaat mijn zaak 20 jaar. Wat gebeurde er in het communicatievak? Welke essentie blijft en welke vernieuwingen deden zich voor? Wat deed die 20 jaar met mij? Ik schrijf, adviseer, of is er meer? Tijd voor een toost, een korte terugblik en enkele vipes voor de toekomst.

Wat bleef, wat kwam?

Een helikopter-view over het communicatievak: wat gold toen en nu nog steeds?

  • Goed luisteren: daar begint alles mee.
  • Drukwerk maken: alle stapjes kosten hun tijd!
  • Stress: is er altijd, vaak uit onverwachte hoek. (Ik weet ‘t nog haarscherp: een lijvig rapport moest absoluut naar een opdrachtgever, precies op het moment dat in heel Nijmegen de stroom uitviel.) Enfin … alles komt altijd goed.
  • Studeren brengt fun. Vrijdags tuften mijn studiemaat en ik in een kanariegele DAF naar Utrecht, waar we met 1.000 studenten in een kerk hét PR-college van Anne van der Meiden volgden. Het stond garant voor een vrolijke en leerzame middag!
  • Wetenschap mixen met de praktijk: altijd boeiend.

Talloze vernieuwingen dwingen de communicatie-profs steeds uit hun comfort-zone.

  • De explosie van informatie, met de komst van internet en sociale media.
  • Snelheid neemt sterk toe, van fietsende postbode naar 24/7 spot on.
  • Leidinggevenden oefenen op hun persoonlijke communicatiecompetenties.
  • Moocs, webinars, zoom-rooms: leven lang leren gaat voortaan ook online.
  • Van 6 communicatierollen groeide het vak naar ruim 60 specialismen.

Vertrouwen

Essenties en mensen blijven hetzelfde. In de jaren ’90 zaten collega’s in hun hok, soms met open deur. Interne communicatie? Je wandelde de gang op, nam de telefoon, of wachtte tot het werkoverleg. Nog geen spoortje e-mail, Yammer of intranet te bekennen. Afspraken met externen hadden de spanning van het onbekende. Na de komst van het world-wild-web kon menig collega verbaasd uitroepen: ‘Waarom is dat niet bekend? Ik heb het toch op de website gezet!’

In 2020 ligt elke verkoudheid op straat, zijn meningen dominant en messen geslepen. De communicatieadviseur groeit mee. Hoe zit iedereen in de wedstrijd? Zijn de feiten en standpunten helder? Begrijpen we elkaar? Komen we samen tot win-win? Overziet wat een situatie nodig heeft. Bouwt aan de basis: vertrouwen en goede relaties.

De winst

Je weet het: met een folder of nieuwsbrief ben je d’r niet. Het communicatievak is knoppen draaien: finetunen op effectieve strategie en tools.

Wat heeft een verandering nodig? Informeren, raadplegen, betrekken of samen doen? Is interactie de slimste tactiek? Hoe verrijkend kan het zijn voor een project: de uitleg, meningen, standpunten en ideeën van anderen erbij betrekken. Het kost tijd, maar levert draagvlak op. Communiceren is ook: de mate van meedoen bepalen, grote en kleine belangen wegen, monoloog of dialoog.

Ja, dát is pure winst: als de communicatieprofessional het zaakje uiteen rafelt en je samen een effectieve marsroute ontwikkelt.

En ikzelf?

Mijn ijzers in het vuur zijn: een leven lang leren, adviseren en regisseren, schrijven, faciliteren, tools ontwikkelen en de positieve ideeënmachine uithangen. Achter de schermen, als het kan. Op het podium, als het past. Ik zeg: wanneer de basis klopt, zal de muziek zuiver klinken. Ik ben nieuwsgierig naar de dag van morgen. Psst, weet jij hoe je het effect van humor in communicatie meer kan benutten? Binnenkort volg ik een college daarover, dan hoor je meer.

De toekomst begint vandaag. Mijn werkplek is behangen met post-it’s voor mijn ondernemingsplan 2020. Het geeltje ’2020#20 FEESTJE VIEREN’ zit erbij. Ik klink op de volgende 10 jaar van de C-sleutel, met veel energie en fun vooruit … Proost !!